Jak wyciszyć wydech przelotowy?

Głośny wydech może być zarówno źródłem dumy dla niektórych kierowców, jak i irytującym elementem w samochodzie, który wzbudza niechęć u innych. Układ wydechowy, zwłaszcza wydech przelotowy, może być odpowiedzialny za... Czytaj dalej

7 sierpnia 2023
Artykuł z kategorii: Porady, Porady motocyklowe, Porady samochodowe

Głośny wydech może być zarówno źródłem dumy dla niektórych kierowców, jak i irytującym elementem w samochodzie, który wzbudza niechęć u innych. Układ wydechowy, zwłaszcza wydech przelotowy, może być odpowiedzialny za charakterystyczny dźwięk spalin, który dla jednych jest pożądaną cechą, a dla innych nadmiernym hałasem. Na szczęście wyciszanie wydechu przelotowego nie jest skomplikowanym procesem, a odpowiednie działania mogą sprawić, że nasz pojazd będzie stosunkowo cichy.

Źródło: Unsplash zgodnie z licencją

Wyciszenie wydechu przelotowego

Wydech przelotowy w samochodzie, często określany jako „straight-pipe” lub „test-pipe”, jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów układu wydechowego, który zdobył popularność wśród miłośników motoryzacji i kierowców pragnących nadać swoim pojazdom unikalny i agresywny dźwięk spalin. Jest to jedna z modyfikacji wydechu, która może znacznie wpłynąć na brzmienie i charakterystykę jazdy, zarówno w pozytywny, jak i negatywny sposób. Przelotowy wydech jest specyficznym układem wydechowym, który charakteryzuje się brakiem tłumików i katalizatorów. W przeciwieństwie do standardowego układu wydechowego, który zawiera środkowy tłumik i końcowy tłumik, wydech przelotowy składa się z jednej rury prowadzącej spaliny bezpośrednio z kolektora wydechowego do końca samochodu. Oznacza to, że spaliny przepływają swobodnie, bez żadnych przeszkód, co prowadzi do generowania charakterystycznego, głębokiego i donośnego dźwięku podczas pracy silnika.

Zrozumienie działania wydechu przelotowego jest stosunkowo proste. Po wyprodukowaniu spalin w komorze spalania silnika, są one kierowane do kolektora wydechowego. W układzie przelotowym spaliny nie napotykają na żadne tłumiki ani katalizatory, które by zmniejszały opory i redukowały hałas. W rezultacie spaliny przepływają wprost przez rurę wydechu, generując intensywny odgłos, który nadaje pojazdowi charakterystyczny ton i zdumiewający efekt.

Głównym celem wydechu przelotowego jest zwiększenie wydajności układu wydechowego i nadanie pojazdowi unikalnego brzmienia. Wydobywający się ton podczas przyspieszania, zmiany biegów lub szybkich hamowań sprawia, że jazda staje się bardziej ekscytująca i dynamiczna. Wydech przelotowy jest szczególnie popularny wśród miłośników sportowych samochodów i motocykli, którzy poszukują wrażeń z jeżdżenia i chcą wyróżnić się na drodze. Charakterystyczny ton spalin staje się znakiem rozpoznawczym ich pojazdu i często stanowi element osobistego stylu. Niektórzy użytkownicy pojazdów chcą jednak wyciszyć swój układ przelotowy? Z czego to wynika? Przekonajmy się!

Dlaczego niektórzy kierowcy chcieliby wyciszyć wydech przelotowy?

Mimo że wydech przelotowy cieszy się dużą popularnością, jego intensywny dźwięk może być uciążliwy dla innych użytkowników dróg, zwłaszcza w terenie zabudowanym. Nadmierny hałas generowany przez tłumik może prowadzić do konfliktów z lokalnymi przepisami i przepisami dotyczącymi poziomu hałasu. W wielu jurysdykcjach obowiązują surowe normy dotyczące poziomu emisji akustycznej pojazdów, a pojazd z głośnym wydechem przelotowym może nie spełniać tych wymogów.

Wyciszanie tłumika może być odpowiedzią na te problemy. Wymaga to dodania tradycyjnych tłumików i/lub katalizatorów, które zmniejszą intensywność dźwięku spalin, zachowując jednocześnie część charakterystycznego brzmienia. W ten sposób można zyskać akceptowalny kompromis między wydajnością, charakterystycznym dźwiękiem, a komfortem jazdy i zgodnością z lokalnymi regulacjami.

Jak wyciszyć wydech?

Irytuje Cię już zbyt głośne buczenie Twojego wydechu? Uważasz, że chodzi on za głośno? Możesz to zmienić! Głośne gazy spalinowe generowane przez ten rodzaj układu wydechowego mogą być nie tylko uciążliwe dla innych użytkowników dróg, ale także niezgodne z przepisami dotyczącymi emisji akustycznej pojazdów. Właśnie dlatego coraz więcej kierowców decyduje się na wyciszanie wydechu przelotowego, zachowując jednocześnie jego charakterystyczny odgłos. Wyciszenie wydechu przelotowego jest często kwestią zarówno praktyczną, jak i prawno-regulacyjną. Zbyt głośne spaliny mogą zakłócać spokój i komfort życia w okolicach ruchliwych dróg, parków czy terenów zabudowanych. Ograniczenie poziomu hałasu generowanego przez samochody ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz ochronę środowiska. Ponadto, w niektórych jurysdykcjach obowiązują surowe normy dotyczące emisji akustycznej auta, a przekroczenie tych norm może skutkować mandatami i grzywnami. Chcesz wyciszyć wydech? Nie wiesz jak Pomożemy Ci w tym. Poniżej przedstawiamy metody wyciszenia układu wydechowego domowym sposobem, gdy uważasz, że działa on zbyt głośno. Oto one:

  • Dodanie tłumika końcowego: Pierwszym sposobem wyciszania wydechu przelotowego jest zastosowanie tłumika końcowego. Jest to element układu wydechowego odpowiedzialny za redukcję hałasu generowanego przez gazy spalinowe przed ich wydostaniem się do otoczenia. Tłumik końcowy działa poprzez dyssypację, tłumienie i rozproszenie dźwięku spalin, zmniejszając tym samym poziom hałasu.
  • Użycie dodatkowego tłumika środkowego: W przypadku, gdy tłumik nie jest wystarczający, warto rozważyć dodanie dodatkowego tłumika środkowego. Taki zabieg pozwala na kolejną redukcję hałasu, a także może wpłynąć na zmianę charakterystyki dźwięku.
  • Wymiana układu przelotowego na układ z tłumikiem: Jeśli wyciszanie za pomocą tłumików nie przynosi oczekiwanych efektów, można zdecydować się na całkowitą wymianę układu przelotowego na układ wydechowy z tłumikiem. Taki układ będzie działał znaczenie ciszej niż przelotowy, ale zachowując jego charakterystyczny ton i unikalny efekt.
  • Użycie katalizatora: Katalizator, oprócz swojej głównej funkcji redukcji emisji szkodliwych gazów, również może wpłynąć na wyciszanie dźwięku spalin. Katalizator działa jako dodatkowy tłumik, który tłumi hałas generowany podczas procesu spalania. Katalizator na pewno po prostu wyciszy układ wydechowy w Twoim pojeździe, co pozwoli Ci dostosować się do norm, zachowując jednak charakterystyczny efekt w przelocie.
  • Wykorzystanie technik spawalniczych w układzie auta: Zaawansowane techniki spawalnicze, takie jak użycie perforacji lub użycie rur komorowych, mogą pomóc w tłumieniu hałasu i modyfikacji charakterystyki dźwięku. Spawarka w dłoń i do roboty!
  • Zastosowanie elementów gumowych: Użycie elementów gumowych lub materiałów o właściwościach tłumiących może pomóc w absorpcji drgań i dźwięku. teraz w końcu możesz cieszyć się cichym wydechem i jeździć cicho jak nigdy dotąd.

Wyciszanie wydechu przelotowego ma oczywiście swoje korzyści, takie jak poprawa komfortu poruszania się dla kierowcy i otoczenia oraz zgodność z przepisami dotyczącymi poziomu hałasu. Jednak warto pamiętać, że wyciszenie może wpłynąć na wydajność i charakterystykę poruszania się pojazdu. Modyfikacja układu wydechowego może wprowadzić pewne zmiany w dynamice pojazdu, a także w niektórych przypadkach spowodować straty mocy. Dlatego też, przed przystąpieniem do wyciszania wydechu przelotowego lepiej dobrze zrozumieć konsekwencje tych zmian i dostosować modyfikacje do własnych preferencji i potrzeb. Teraz już znasz sposoby na to, w jaki sposób pewnie wyciszyć swój przelot w aucie lub motocyklu. Wymiana układu może okazać się konieczna, jeżeli będziesz chciał kompletnie zmienić oblicze doświadczenia prowadzenia swojego pojazdu.

Podsumowując, wyciszenie układu przelotowego jest możliwe dzięki zastosowaniu różnych metod, takich jak wykorzystanie tłumika końcowego, katalizatora, czy zastosowanie technik spawalniczych. Działania te pozwalają na zachowanie charakterystycznego dźwięku, jednocześnie ograniczając poziom hałasu generowanego przez samochód. Wyciszenie układu przelotowego może być ważne dla zachowania komfortu prowadzenia pojazdu, przestrzegania przepisów dotyczących poziomu emisji akustycznej oraz dla uniknięcia konfliktów z mieszkańcami i innymi użytkownikami dróg. Decyzja o wyciszeniu układu wydechowego powinna być podjęta świadomie, uwzględniając zarówno zalety, jak i potencjalne zmiany w charakterystyce pojazdu.

Oceń ten artykuł

Jak wyciszyć wydech przelotowy?

Oceń
Ocena 0/5 na podstawie 0 ocen

Dodaj komentarz