Mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy pozwala na przekazywanie większej siły napędowej na to koło, które ma aktualnie lepszą przyczepność, co pozwala na lepsze prowadzenie samochodu i zapobiega utracie przyczepności, co mogłoby prowadzić do wypadku. W praktyce mechanizm różnicowy pozwala się na obracanie kół z różnymi prędkościami, co jest kluczowe w sytuacji, w której np. część kół porusza się po asfalcie, a część po gruncie nieutwardzonym (np. trawa, błoto, śnieg) oraz w zakrętach.

Istnieją rzecz jasna okoliczności, zastosowania, w których mechanizm różnicowy jest niepożądany i poddawany procesowi blokowania, i to albo częściowego (przykładowo: LSD), albo pełnego (przykładowo: Detroit Locker). Zblokowany mechanizm różnicowy sprawia, że oba koła na osi tylnej samochodu obracają się zawsze z taką samą prędkością, co ma znaczenie np. podczas trudnej jazdy terenowej. Zdarza się, że mechanizmy różnicowe poddaje się spawaniu np. do celów driftingu.

Poprzednia definicja Multitronic
Następna definicja CVT